Oznakowanie opon

Oznakowanie opon

Zamknij

Zużycie paliwa

Lewa część etykiety opisuje wpływ opony na zużycie paliwa i emisję CO2.
Opony, głównie w wyniku cechujących je oporów toczenia, decydują o około 20% całkowitego zużycia paliwa przez samochód. Zmniejszenie oporów toczenia może się zatem znacząco przyczynić do poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego, a tym samym do zmniejszenia emisji CO2. Zmierzona na symulatorze wartość oporów toczenia decyduje o klasyfikacji opony.

Jaka jest różnica między oponą klasy A a oponą klasy G?

Różnice w zakresie oporu toczenia są znaczne i odzwierciedlają ewolucję technologiczną kolejnych generacji opon.

W przypadku samochodu osobowego różnica w zużyciu paliwa między oponami klasy A a oponami klasy G jest znaczna i wynosi około 0,5 l/100 km,

czyli około 80 litrów paliwa rocznie (przy przebiegu 15 000 km na rok).

To ponad 100 euro rocznie w przypadku samochodu z silnikiem benzynowym, przy cenie paliwa 1,30 euro za litr.

Oprócz dużych oszczędności dla konsumenta należy zauważyć znaczący wpływ na ochronę środowiska, gdyż ta różnica w zużyciu paliwa odpowiada emisji 12 g CO2 na kilometr.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Prawa część etykiety opisuje zachowanie opony podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary charakterystyki pojazdu przeprowadzane są w warunkach określonych w unijnym rozporządzeniu (prędkość, rodzaj nawierzchni, ilość wody, temperatura).

Klasa ustalana jest przez porównanie osiągów testowanej opony z oponą wzorcową.

Jaka jest różnica między oponą klasy A a oponą klasy F? (Ze względów bezpieczeństwa opony klasy G nie są dopuszczone do obrotu)

Różnica w długości drogi hamowania między pojazdem wyposażonym w opony klasy A a pojazdem wyposażonym w opony klasy F przekracza 18 metrów.

Zewnętrzny hałas toczenia opony

Hałas powstający przy toczeniu jest dużą niedogodnością. Dolna część etykiety informuje o natężeniu dźwięku emitowanego przez oponę na zewnątrz pojazdu, nie zaś dźwięku słyszanego przez kierowcę w pojeździe. Liczba oznacza poziom natężenia dźwięku wyrażony w decybelach.