Jak odczytywać oznaczenia
na oponie?

Oznakowanie opony odpowiada informacjom podanym na jej boku.
Poza nazwą marki i gamy opon (w naszym przykładzie: BFGoodrich g-Grip) można odczytać wymiary i charakterystykę opony: szerokość, wysokość boku, średnicę, rodzaj konstrukcji, indeks nośności i prędkości.

Oznaczenia:

Przykład rozmiaru: 225/55 R 17 97 W

225: odpowiada szerokości opony w mm. W naszym przykładzie opona ma szerokość 225 mm.

55: wskazuje profil opony, czyli związek pomiędzy wysokością boku oraz szerokością przekroju opony. W naszym przykładzie wysokość boku stanowi 55% szerokości opony. Im mniejszy ten stosunek, tym niższy bok.
Uwaga: im niższy bok, tym lepsze prowadzenie na zakrętach; w tym przypadku komfort jazdy jest mniejszy.

R: jest to wewnętrzna konstrukcja opony. R oznacza konstrukcję radialną. Obecnie niemal wszystkie dostępne opony mają konstrukcję radialną. Oznacza to, że kord karkasu przechodzi prostopadle przez oponę od jednej stopki do drugiej.

17: Jest to wewnętrzna średnica opony, innymi słowy wysokość felgi. Średnica ta jest wyrażona w calach. Zatem w naszym przykładzie średnica wynosi 17 cali.

97: Jest to indeks nośności. Indeks ten oznacza maksymalne obciążenie, jakie może przenieść opona, gdy jest napełniona do maksymalnego bezpiecznego poziomu ciśnienia. W naszym przykładzie nie oznacza to, że opona może przenieść obciążenie 97 kg, ale że indeks wynosi 97; następnie należy skorzystać z tabeli przeliczeniowej , określającej dla każdego indeksu obciążenie w kilogramach. Dla indeksu 97 maksymalne dopuszczalne obciążenie to 730 kg na oponę.

W: jest to indeks prędkości, informujący o maksymalnej prędkości, do jakiej opona jest homologowana pod względem możliwości bezpiecznego znoszenia obciążeń. Indeks prędkości ma wartości od A (najniższa prędkość) do Y (najwyższa), z jednym wyjątkiem: H znajduje się pomiędzy U a V. Podobnie jak w przypadku indeksu nośności, każdej literze odpowiada wartość w km/h:

  • Q: 160 km/h
  • R: 170 km/h
  • S: 180 km/h
  • T: 190 km/h
  • H: 210 km/h
  • V: 240 km/h
  • ZR: > 240 km/h
  • W: 270 km/h
  • Y: 300 km/h

Uwaga: indeks prędkości jest wskaźnikiem dotyczącym maksymalnej prędkości opony; w żadnym wypadku nie oznacza on zezwolenia na przekraczanie ograniczeń prędkości wynikających z przepisów.

Tabela przeliczeniowa: Indeks nośności a obciążenie w kg/oponę

Indeks nośności Obciążenie w kg na oponę
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600

Inne oznaczenia

Kod UTQG

Standard UTQG (Uniform Tire Quality Grading, Jednorodna klasyfikacja jakości opon) to północnoamerykański standard wymagany przez departament transportu USA (FMVSS: FEDERAL MOTOR VEHICULE SAFETY STANDARDS), dotyczący opon do samochodów osobowych.

Nie dotyczy on opon kolcowanych (pojazdy 4x4, terenowe), opon na śnieg, zapasowych kół dojazdowych oraz opon o rozmiarze poniżej 12 cali.

Klasyfikacja zgodna z tym standardem powinna być umieszczona z boku opon sprzedawanych w USA, a ze względu na to, że praktycznie wszyscy producenci są obecni na rynku amerykańskim, oznaczenia te znajdują się na większości opon sprzedawanych w Europie.

Informacje dotyczące produkcji

Exemple d'informations sur la fabrication d'un pneu : flanc Winter Slalom

Kody pozwalające ustalić, kiedy i gdzie wyprodukowano oponę. W tym przykładzie:
DOT - Departament Transportu (USA)
BP - Kod zakładu, w którym wyprodukowano oponę
M2 - Oznaczenie rozmiaru
P711 - Opcjonalny kod
4008 - Tydzień i rok produkcji. W tym przypadku jest to 40 tydzień 2008 r.

Oznaczenia opon zimowych

Na boku opony mogą znajdować się dwa oznaczenia typowe dla opon zimowych:

M+S

exemple de marquage hiver : flanc Winter Slalom

Oznacza to, że zgodnie z przepisami europejskimi mamy do czynienia z oponą do jazdy po śniegu. Niemniej skuteczność opony w warunkach zimowych nie jest przebadana.

3PMSF

3PMSF : 3 Peaks Mountain Snow Flake

3 Peaks Mountain Snow Flake: opony z tym znakiem są przeznaczone do jazdy po ośnieżonych drogach i zapewniają osiągi potwierdzone w testach.*

Symbol z górskimi szczytami i płatkiem śniegu (3PMSF) umieszczony na oponach M+S (Mud & Snow, śnieg i błoto) oznacza opony opracowane do trudnych warunków śnieżnych.

* Test skuteczności hamowania w warunkach zimowych zgodnie z metodą ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).