Porady dotyczące jazdy z napędem 4x4

Jeśli chcesz nauczyć się jeździć poza utwardzonymi drogami, skorzystaj z wiedzy ekspertów. BFGoodrich może się pochwalić ponad 200 zwycięstwami w wyścigach i rajdach terenowych, takich jak sławne Baja 1000 i Dakar.
Jazda off-road* może stanowić dobrą zabawę, jednak wiąże się z całkowicie odmiennym sposobem kierowania pojazdu.
Przed zjechaniem z utwardzonych tras zalecamy opanowanie podstawowych technik, aby nie znaleźć się w trudnej sytuacji.
*jazda terenowa

Teren bagnisty

Przed wjechaniem w teren bagnisty zatrzymaj się, aby:

  • spokojnie przeanalizować teren w celu ustalenia toru jazdy
  • sprawdź funkcjonowanie wyciągarki
  • zapiąć pasy z przodu i z tyłu
  • w razie potrzeby obniżyć ciśnienie w oponach do 1,5 bar

Następnie możesz przejechać przez teren bagnisty:

  • użyj blokady mechanizmów różnicowych
  • używaj drugiego  lub trzeciego  krótkiego biegu
  • utrzymuj stałe przyspieszenie
  • jeśli samochód utknie w błocie na tyle, że przestanie się przemieszczać, rusz na wstecznym lub użyj wyciągarki aby odzyskać przyczepność.

Po wyjechaniu z terenu bagnistego:

  • oczyść opony i koła w celu weryfikacji ewentualnych uszkodzeń
  • napompuj opony do normalnego ciśnienia

Bród

Przed przejechaniem brodu zatrzymaj się, aby:

  • skontrolować dno brodu, sprawdzić trasę pod kątem obecności dziur, kamieni, pni drzew…
  • ustalić tor jazdy i miejsce wyjazdu
  • sprawdzić szczelność pojazdu
  • obniżyć ciśnienie w oponach do 1,5 bar

Następnie możesz przejechać bród:

  • wjedź do wody powoli i utrzymuj stałą prędkość
  • jeśli silnik zatrzyma się podczas przekraczania brodu, w żadnym razie nie próbuj go ponownie uruchomić. W przypadku próby ponownego uruchomienia istnieje ryzyko przedostania się wody przez tłumik lub nawet dostania się powietrza. Konieczne jest wyciągnięcie pojazdu z wyłączonym silnikiem.

Po pokonaniu brodu

  • napompuj opony do normalnego ciśnienia
  • sprawdź podwozie pojazdu i ewentualnie usuń trawę i gałęzie

„Axle crossing”

Przed przejechaniem przeszkody zatrzymaj się, aby:

  • przeanalizować teren
  • zablokować mechanizmy róznicowe

Następnie możesz jechać:

  • na terenie płaskim lub pod górę wrzuć drugi krótki bieg
  • na zjeździe wrzuć pierwszy krótki bieg i hamuj delikatnie, bez blokowania kół.
  • w razie zatrzymania wrzuć bieg wsteczny i cofnij się, a następnie podejmij kolejną próbę, zmieniając tor jazdy.

Pokonywanie zbocza

Wjazd na zbocze:

  • zablokuj mechanizmy różnicowe
  • użyj pierwszego lub drugiego krótkiego biegu
  • rozpocznij podjazd
  • jeśli auto się zatrzyma, szybko zahamuj, „stając na hamulcu”. Silnik zatrzyma się. Wciśnij sprzęgło i wrzuć bieg wsteczny
  • uruchom silnik przy puszczonym sprzęgle i zjedź, hamując silnikiem

Zjazd ze zbocza:

  • pokonuj zbocze na pierwszym krótkim biegu
  • zablokuj środkowy mechanizm różnicowy
  • nie naciskaj sprzęgła
  • do kontrolowania zjazdu wykorzystaj hamowanie silnikiem
  • jeśli nachylenie jest bardzo duże, stopniowo hamuj, aby uzupełnić hamowanie silnikiem
  • jeśli pojazd się ślizga, lekkie naciśnięcie pedału gazu pozwoli odzyskać przyczepność

Pokonywanie stopni

  • w przypadku stopnia w górę niższego niż 50 cm, pokonuje się go na wprost; do wyższych stopni należy podjeżdżać pod kątem 45°C
  • ze stopni w dół zawsze zjeżdża się na wprost
  • wrzuć pierwszy krótki bieg
  • dotknij przednimi kołami stopnia i zatrzymaj auto
  • dodaj gazu, aby przednie koła wjechały na stopień
  • dotknij tylnymi kołami stopnia
  • dodaj gazu, aby tylne koła pokonały stopień
  • w przypadku stopnia w dół, posuwaj się centymetr po centymetrze, kontrolując zjazd za pomocą hamulca

Pokonywanie pochyłości

Przed przejazdem zatrzymaj się, aby

  • ocenić pochyłość, sprawdzając obecność przeszkód, które mogą zwiększyć nachylenie i stworzyć ryzyko wywrócenia (nie opierać się na wskazaniach sztucznego horyzontu)
  • ustalić tor jazdy i strefę wyjazdu
  • obniżyć ciśnienie w oponach, ale nie nadmiernie, aby uniknąć zsunięcia opony z felgi

Przejeżdżając pochyłość,

  • unikaj hamowania
  • nie wciskaj sprzęgła
  • nie używaj blokady mechanizmów różnicowych
  • wjeżdżaj na pochyłość na pierwszym krótkim biegu
  • przy wjeżdżaniu kieruj przednie koła lekko w górę i posuwaj się bokiem
  • w razie utraty przyczepności, natychmiast skieruj przednie koła w dół pochyłości
  • w razie przechyłu skieruj przednie koła w dół pochyłości i rozpocznij zjazd

Po przejechaniu pochyłości zatrzymaj się, aby

  • napompować opony do normalnego ciśnienia

Pokonywanie rowu lub nasypu

  • Ustaw samochód pod kątem 45° przed rowem
  • Ustal stosunkowo szeroką strefę wyjazdu
  • Zablokuj mechanizmy róznicowe
  • Przejeżdżaj przez rów przy minimalnym otwarciu przepustnicy, na pierwszym  krótkim biegu
  • Jeśli samochód zatrzyma się z powodu nadmiernego skrzyżowana osi, cofnij się i podejmij ponowną próbę przejazdu, zmieniając tor jazdy
  • Po odpowiednim, stabilnym ustawieniu samochodu, naciśnij pedał gazu
  • Puść pedał gazu, gdy tylne koła pokonają przeszkodę