Kilka definicji

Miłośnicy motoryzacji, entuzjaści jazdy 4x4, wielbiciele pięknych samochodów lub po prostu bezkompromisowi kierowcy: wszyscy możecie poczuć nowe doznania w trakcie jazdy. Oferować jak najwięcej przyjemności ze sportowej jazdy z zachowaniem pełnej kontroli i bez kompromisów, niezależnie od sytuacji – to zadanie, jakie stawia przed sobą BFGoodrich. Kilka definicji podanych poniżej pozwoli zaznajomić się z podstawami profesjonalnej jazdy

SŁOWNICZEK DO PODRĘCZNIKA JAZDY

Reaktywność

Picto réactivité virage à droite
Picto réactivité virage à gauche

Jest to szybkość i zakres odpowiedzi opony/samochodu na manewry wykonywane przez kierowcę. Od tego czynnika zależy stopień „usportowienia” opony.

PRZENIESIENIE CIĘŻARU

PRZENIESIENIE CIĘŻARU NA PRZÓD/TYŁ

Dotyczy przeniesienia ciężaru na przód lub tył w zależności od tego, czy auto hamuje, czy przyspiesza.

Picto transfert de charge à l'accélération

Podczas przyspieszania przód pojazdu ma tendencję do unoszenia się, a tył opada: mówimy wówczas o przenoszeniu ciężaru na tył pojazdu. W tym przypadku oś tylna jest obciążona większą częścią ciężaru pojazdu.

 
Picto transfert de charge au freinage

Podczas hamowania przód pojazdu ma tendencję do obniżania się, a tył się unosi: mówimy wówczas o przenoszeniu ciężaru na przód. Większa część ciężaru pojazdu obciąża oś przednią.

BOCZNE PRZENIESIENIE CIĘŻARU

Kiedy samochód zakręca, ciężar przenosi się z kół wewnętrznych na zewnętrzne na skutek siły odśrodkowej działającej na pojazd.

NADSTEROWNOŚĆ I PODSTEROWNOŚĆ

NADSTEROWNOŚĆ

Picto survirage

Nadsterowność pojawia się w momencie, gdy tylna oś samochodu ślizga się bardziej niż przednia. Auto zachowuje się tak, jakby chciało skręcić w większym stopniu, niż oczekuje tego kierowca. Pojawia się tendencja do zbytniego zacieśniania zakrętu.

PODSTEROWNOŚĆ

Picto sous-virage

Podsterowność pojawia się w momencie, gdy przednia oś samochodu ślizga się bardziej niż tylna. Wydaje się wówczas, że pojazd chce jechać prosto, pomimo że koła są skręcone. Samochód ma tendencję do wypadania z zakrętu na zewnątrz.

NAPĘD 4X4

Picto traction 4x4

Napęd 4x4 wiąże się z lepszą przyczepnością i trakcją na asfalcie. Odpowiednia siła napędowa przekazywana do opon 4x4 zapewnia doskonałe właściwości w przypadku wszelkich rodzajów nawierzchni: asfalt, żwir, piasek, błoto…

KĄT ZNOSZENIA

Kąt znoszenia to różnica pomiędzy kierunkiem ruchu koła a kierunkiem ruchu pojazdu.

JEDNOCZESNE UŻYCIE PEDAŁU GAZU I HAMULCA

Technika popularna wśród kierowców dragsterów, a także patroli drogowych, służąca do poprawienia przyspieszenia na prostej drodze przy ruszaniu; polega ona na użyciu jednocześnie hamulca i gazu, tak aby zwiększyć obroty silnika uzyskiwane w momencie zwolnienia hamulca.

UŚLIZG

Termin ten opisuje utratę przyczepności na zakręcie lub przy przyspieszaniu ze startu zatrzymanego. Koła ślizgają się, zamiast złapać przyczepność na nawierzchni.