Jak zmieniać opony?

Opony nie są wieczne. Dwie podstawowe przyczyny zakupu nowych opon to zużycie bieżnika oraz uszkodzenia opon.

CZTERY CZY DWIE?

W idealnej sytuacji wszystkie cztery koła samochodu powinny być wyposażone w identyczne opony.

Kilka zasad, których należy przestrzegać przy wymianie opon:

  • zawsze wymieniaj 4 opony identycznego modelu: bardzo istotne jest, aby opony na tej samej osi były identyczne: ta sama marka, ta sama rzeźba bieżnika, identyczne wymiary i indeksy (prędkości i nośności);
  • zawsze stosować wymiary homologowane przez producenta pojazdu (ograniczyć zmiany, ewentualnie zasięgnąć opinii specjalisty);
  • w przypadku samochodów z napędem na jedną oś dopuszcza się montaż pary nowych opon ale z zaleceniem ich montażu na tylnej osi, w celu uniknięcia zjawiska nadsterowności

BFGoodrich szczególnie zaleca przestrzeganie wymiarów homologowanych przez producenta pojazdu. Zmiana wymiarów opon jest możliwa, jednak w takim przypadku konieczne jest zasięgnięcie opinii specjalisty.

W przypadku auta 4X4 należy zawsze wymieniać na 4 jednakowe modele opony tej samej marki.

ZUŻYCIE, PRZEBICIE, NAPRAWA

Zdecydowanie zalecane jest sprawdzanie stanu opon raz w tygodniu. Raz w miesiącu należy sprawdzić ciśnienie, głębokość bieżnika, sprawdzić oponę pod kątem uszkodzeń bocznych lub innych oznak nierównomiernego zużycia. W razie najmniejszych wątpliwości należy zasięgnąć opinii eksperta, aby potwierdzić, czy opony nadają się do użytku.

Pięć powodów wymiany opon

Pięć powodów stwarzających konieczność wymiany opon. Jeżeli w niektórych przypadkach opona nadaje się do naprawy, każdorazowo przed jakąkolwiek naprawą powinna zostać szczegółowo sprawdzona przez specjalistę. Tylko on może ustalić, czy nie nastąpiły wewnętrzne uszkodzenia opon. Do dokładnego ustalenia stanu opon konieczny jest demontaż ogumienia.

1 - Opona jest przebita

W razie przebicia opona musi zostać sprawdzona przez specjalistę. Tylko on może ustalić, czy nie nastąpiły uszkodzenia wewnętrznych elementów, co powoduje, że opona nie nadaje się do naprawy.

2 - Osiągnięto granicę zużycia wynikającą z przepisów

Kodeks drogowy mówi:

  • „Wskaźnik zużycia wynoszący 1,6 mm oznacza minimalną dopuszczalną wysokość bieżnika”.
  • Różnica pomiędzy głębokością głównych kanałów/rowków dwóch opon zamontowanych na jednej osi nie może przekraczać 5 mm”.
3 - Na oponach widoczne są oznaki starzenia

Okres eksploatacji opon jest trudny do przewidzenia. Nie zależy on od ich daty produkcji. Na oponach nieużywanych lub używanych w małym stopniu mogą być widoczne oznaki starzenia. Na okres eksploatacji opon może wpływać wiele czynników: warunki pogodowe, warunki przechowywania i używania, obciążenie, prędkość, ciśnienie, konserwacja itd. Każdy z nich może znacząco wpływać na czas eksploatacji. Więcej informacji można znaleźć w naszych poradach dotyczących użytkowania i bezpieczeństwa.

4 - Opona jest uszkodzona

Krawężnik, dziura lub przeszkoda drogowa mogą wpłynąć na uszkodzenie opony. Wszelkie szczeliny, przecięcia czy zniekształcenia powinny zostać dokładnie sprawdzone przez specjalistę ogumienia. Tylko on może ustalić, czy opona nadaje się do naprawy. Zasadniczo należy wiedzieć, że nigdy nie powinno się jeździć na oponie, która była uszkodzona lub pozbawiona powietrza, bez konsultacji ze specjalistą. Związane jest to z bezpieczeństwem, ponieważ jedynie kontrola po zdemontowaniu opony wykonana przez specjalistę może być podstawą do określenia, czy nie nastąpiły wewnętrzne uszkodzenia opony.

5 - Opona jest nadmiernie zużyta

Odbiegające od normy zużycie bieżnika w niektórych miejscach - na środku lub na bokach - często jest oznaką problemu mechanicznego, na przykład niepoprawnej zbieżności, usterki wyważenia, kłopotów z zawieszeniem lub skrzynią biegów. Może to być również skutek nieprawidłowego ciśnienia. W razie stwierdzenia najmniejszych nieprawidłowości należy skontaktować się ze specjalistą.