header bfg

Europejskie etykiety na opony: jak je czytać?

Zapewne wielu z nas zauważyło już, że wszystkie nowe opony do samochodów osobowych, dostawczych, SUV-ów i 4x4 posiadają naklejki z klasą osiągów.
Obowiązek umieszczania etykiet na oponach został wprowadzony na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego, które weszło w życie 1 listopada 2012 r. Decyzja miała na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie publicznym. 

Czy wiesz, że od 1 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie modyfikujące etykiety?

Etykiety w nowej formie są dużym ułatwieniem dla konsumentów, ponieważ będą w czytelniejszy i prostszy sposób przedstawić informacje dotyczące bezpieczeństwa (klasa przyczepności na mokrej nawierzchni) oraz ochrony środowiska (klasa paliwooszczędności i poziomu hałasu).
Poniższy przewodnik po nowych europejskich etykietach na opony przygotowaliśmy, aby wyjaśnić, na czym polegają zmiany i pomóc w doborze najlepszych opon do warunków użytkowania.

Przewodnik po europejskich etykietach opon

Europejskie etykiety na opony są łatwe do zrozumienia. Każdy parametr osiągów opony jest przedstawiony na skali oraz piktogramem, które od 1 maja 2021 r. będą wyglądać inaczej niż na starych etykietach:

new label bfg

NOWE EUROPEJSKIE ETYKIETY NA OPONY

1 i 2 – Piktogramy efektywności paliwowej opon i hamowania na mokrej nawierzchni i klasyfikacja opony w skali od A do E (A – najwyższa efektywność, E – najniższa).

3 – Piktogram poziomu hałasu zewnętrznego, jego wartość w decybelach (db) i klasyfikacja według 3-stopniowej skali (A, B, C).

4 – Na etykietach opon spełniających odpowiednie wymagania, obok piktogramu poziomu hałasu znajdziemy odpowiednio piktogramy trzech szczytów górskich i płatka śniegu i/lub oblodzonego szczytu.

5 – Kod QR, po którego zeskanowaniu otrzymamy więcej informacji o oponie bezpośrednio z europejskiej bazy danych (EPREL) oraz karty informacyjnej produktu.

6Nazwa lub znak towarowy dostawcy, identyfikator typu opony, rozmiar i klasa opony.

Klasyfikacja osiągów opon

Nowe europejskie etykiety będą w sposób bardziej czytelny i przejrzysty dostarczać informacji o trzech najważniejszych parametrach osiągów:

Informacje o klasie opony według tych trzech kryteriów, a więc oszczędności paliwa, bezpieczeństwa i poziomu hałasu, ułatwią kierowcom podejmowanie bardziej świadomych decyzji zakupowych.

Najlepiej sklasyfikowane opony mogą przynosić oszczędności poprzez niższe zużycie paliwa, zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy.

Skąd taka zmiana?

Etykiety pozwalają konsumentom na podjęcie bardziej świadomej decyzji przy zakupie opon. Jednym w ważniejszych powodów wprowadzenia nowych etykiet jest także zwrócenie uwagi na paliwooszczędne opony, dzięki którym można ograniczać odziaływanie transportu drogowego na środowisko.

Czym są osiągi opon z etykiet?

pompe reduced 50

Efektywność paliwowa

Ten parametr osiągów opony informuje, jaki jest wpływ opony na zużycie paliwa i związaną z tym emisję gazów cieplarnianych.

Co to oznacza?
Pojazd zużywa średnio 20% paliwa na pokonanie oporu toczenia opon, czyli siły jaka wytwarza się podczas toczenia i działa w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy pojazdu.
Wybór opony o niskim oporze toczenia może znacznie obniżyć zużycie paliwa, a więc emisję CO2.

Jak wygląda pomiar?
Wartość oporu toczenia mierzy się na maszynie pomiarowej.

Jaka jest różnica między oponą klasy A a oponą klasy E?

172 £ (1)  

mniej wydatków na paliwo (średnio)

gain fuel efficiency

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Skala po prawej stronie etykiety informuje o hamowaniu opony na mokrej nawierzchni.

Co to oznacza?
Opony są jedynym elementem pojazdu w kontakcie z podłożem, dlatego ogrywają dużą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa.
Jej zadaniem jest utrzymanie przyczepności niezależnie od stanu nawierzchni drogi, jej konfiguracji czy warunków pogodowych.
Przy jeździe z prędkością 80 km/h powierzchnia opony na podłożu ma mniej niż 1 milisekundę, aby utrzymać lub zmienić tor jazdy pojazdu, przyśpieszyć lub wyhamować.

Jak wygląda pomiar?
Pomiarów dokonuje się na pojeździe, według procedury badawczej określonej w stosownym dokumencie europejskim, w którym szczegółowo ustalone są prędkość pojazdu, nawierzchnia toru testowego, grubość warstwy wody czy temperatura.
Klasę osiągów opony ustala się poprzez porównanie wyników opony badanej z wynikami opony referencyjnej.

Jaka jest różnica między oponą klasy A a oponą klasy D?

pluie reduced 50
mtg etiq illus retouche

9 m(2)  

Różnica długości drogi hamowania samochodu jadącego 80 km/h wyposażonego w opony klasy A i samochodu na oponach klasy D.

bruit reduced 50 v2

Poziom hałasu zewnętrznego opon

Co to oznacza?
Hałas generowany przez opony jest uznawany za uciążliwe zanieczyszczenie.
Poziom hałasu opon, wyrażany w decybelach, mierzy się na zewnątrz pojazdu, a nie w kabinie.
Litery A, B lub C zastępują 3 fale dźwiękowe ze starych etykiet (3 fale = C).
Hałas generowany przez opony pojazdu jadącego ze stałą prędkością 80 km/h jest zazwyczaj większy niż hałas generowany przez jego silnik. Hałas toczenia się opon zależy zarówno od typu opon, jak i rodzaju i stanu nawierzchni.

Opona klasy A hałasu jest o POŁOWĘ CICHSZA od
opony klasy B(3)

mtg etiq illus 03 hd f39 noise

3 szczyty górskie i płatek śniegu (3PMSF)

neige

Co to oznacza?
Piktogram oznacza opony, które podczas testów spełniły wszystkie wymagania dotyczące jazdy po śniegu i zostały specjalnie zaprojektowane na warunki zimowe(4).

30m(5) 

Przy prędkości 50 km/h opona zimowa hamuje średnio o 30 m krócej na zaśnieżonych drogach od opony letniej (5).

Piktogram przyczepności na lodzie

picto 2 613x202px

Co to oznacza?
Przyczepność na oblodzonej drodze ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa.
Piktogram szczytu górskiego znajdziemy na tzw. oponach nordyckich zapewniających przyczepność i krótszą drogę hamowania na lodzie. Opony te zostały zaprojektowane pod kątem jazdy po drogach pokrytych ubitym śniegiem i lodem i mogą być użytkowane wyłącznie w ciężkich warunkach zimowych i w niskich temperaturach, np. w krajach skandynawskich.
Opony nordyckie użytkowane w mniej surowych warunkach klimatycznych (np. na mokrej nawierzchni lub w wyższych temperaturach) nie gwarantują optymalnych osiągów, w szczególności w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni, kierowalności czy trwałości.

Wymagaj więcej w kwestii bezpieczeństwa na drodze i paliwooszczędności

Musimy mieć świadomość, że duży wpływ na zużycie paliwa i bezpieczeństwo na drodze mają nasze nawyki za kierownicą i pewne zasady, o których warto pamiętać. 

  • Ekonomiczna, czyli płynna jazda bez częstego przyspieszania i hamowania pozwala znacząco obniżyć zużycie paliwa.
  • Właściwe, regularnie sprawdzane ciśnienie w oponach odpowiada za optymalne zużycie paliwa i przyczepność na mokrej nawierzchni.
  • Należy zawsze utrzymywać właściwy odstęp od pojazdu przed nami.


Etykietowanie opon jest ważną inicjatywą, dzięki której kierowcy nabędą większej świadomości tego, jak od opon zależy ich bezpieczeństwo i w jaki sposób wpływają one na całe społeczeństwo. Mimo to, etykietowanie opon nie obejmuje wszystkich wymogów konsumentów ani oczekiwań w zakresie warunków ich użytkowania, w szczególności pod kątem jazdy terenowej.

Informacje prawne

(1) Przy oszczędności 150 litrów paliwa (w cenie 1,15 EUR/litr) na dystansie 40 000 km (średnia ważona). Wartości mogą być inne w zależności od typu pojazdu i warunków jazdy. Badanie osiągów przeprowadzono zgodnie z metodami badawczymi określonymi w regulaminie nr 117 EKG ONZ.
(2) Osiągi w zakresie hamowania od 80 km/h do 20 km/h zmierzono zgodnie z metodami badawczymi określonymi w regulaminie nr 117 EKG ONZ.
(3) Pomiaru poziomu hałasu dokonuje się na pojeździe przejeżdżającym z wyłączonym silnikiem z prędkością 80 km/h przed sprzętem pomiarowym. Badanie przeprowadza się zgodnie z metodami badawczymi określonymi w regulaminie nr 117 EKG ONZ.
(4) Pomiaru skuteczności hamowania w warunkach zimowych dokonuje się według metod pomiarowych ETRTO, czyli Europejskiej Organizacji Technicznej ds. Opon i Obręczy.
(5) Średnia różnica w długości drogi hamowania samochodu na oponach zimowych i letnich. Droga hamowania od 50 km/h do 0 km/h na nawierzchni zaśnieżonej. Na podstawie wyników testów przeprowadzonych przez TÜV SÜD w 2013 r. na oponach w rozmiarze 205/55 R 16 w temperaturze od -5°C.
(6) Osiągi w zakresie hamowania od 20 km/h do 5 km/h zmierzono metodami badawczymi określonymi dla normy ISO 19447.

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej
Korzystasz z przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę stronę internetową. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać w zamierzony sposób. Może to prowadzić do dziwnych zachowań podczas przeglądania stron. Użyj lub zaktualizuj/zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby w pełni korzystać z tej strony internetowej