
Kurz, piach i błoto na pustyni to nasza codzienność w dzisiejszych wyścigach terenowych. Nie wszyscy wiedzą jednak, że opony BFGoodrich przyczyniły się do bardzo różnych wydarzeń, a nie tylko zwycięstw w wyścigach samochodowych. Pozwól, że opowiemy Ci naszą fascynującą historię i związane z nią ciekawe anegdoty.
Jak to wszystko się zaczęło?

W 1870 roku dr Benjamin Franklin Goodrich zapoczątkował działalność branży gumowej w Ameryce Północnej, otwierając fabrykę w Akron w stanie Ohio.
Początkowo produkowała ona opony do rowerów, a następnie opony samochodowe dostosowane do prędkości i obciążenia rozwijanych pojazdów. Doprowadziło to Charlesa Goodricha, syna Benjamina Franklina, do stworzenia pierwszego centrum badań nad oponami w Stanach Zjednoczonych.
Firma BFGoodrich wkrótce zauważyła kolejny sposób na poprawę mobilności, wchodząc w szybko rozwijającą się branżę aeronautyczną. Zapewniło to tej nastawionej na wyzwania marce nowe sposoby przesuwania granic:
- Marka brała udział w próbie pobicia rekordu prędkości wynoszącego 75 km/h, która odbyła się w 1909 roku podczas pierwszego międzynarodowego wyścigu lotniczego, na pokładzie samolotu firmy Curtiss Aeroplane Corporation.
- Lata 20. XX w. dały możliwość sprostania wyzwaniu, o którym kiedyś nie można było nawet myśleć. W 1927 roku firma BFGoodrich dostarczyła opony dla samolotu Spirit of St. Louis, którym Charles Lindbergh odbył pierwszy w historii lot transatlantycki bez międzylądowania.
Nigdy nie wycofywaliśmy się z realizacji wyzwania. I nigdy tego nie zrobimy. Poniżej omówiliśmy kilka ciekawych wyzwań, którym firma BFGoodrich zdołała sprostać w swojej bogatej historii.

Nasza historia wpłynęła na kino
„Bullitt” – San Francisco, 1968
Steve McQueen, śledzony przez kamery kierowane przez reżysera, wsiada do zielonego Forda Mustanga. Uruchamia silnik i wyrusza w dziką pogoń, która porwie widzów w kinach.
Pisk opon z przodu i z tyłu samochodu, który podskakuje na pochyłych ulicach San Francisco… Podczas tej kultowej sekwencji z filmu „Bullitt” tysiące widzów przywierało do foteli tak, jakby siedziało w Mustangu obok Steve'a McQueena.
Opony wykorzystane w tej scenie akcji? BFGoodrich!
Batman i inne znane popisy samochodowe
Jeśli jesteś fanem Batmana, być może zaskoczy Cię fakt, że w pierwszej filmowej adaptacji przygód tego superbohatera (1939) Batmobil jeździł na oponach BFGoodrich. Lepiej, aby Pingwin uważał!
Opony BFGoodrich wybrano także do emocjonujących pościgów samochodowych, w jakich uczestniczył Burt Reynolds jeżdżący Pontiacem Firebirdem w filmie „Mistrz kierownicy ucieka” (1977), a także dla mitycznego generała Lee w serialu „Diukowie Hazzardu” (1979), w którym zachwycające dech w piersiach popisy wywoływały długotrwałe wrażenie na małym ekranie.
Jesteśmy dumni, że nasze opony brały udział nawet w najtrudniejszych wyczynach kaskaderskich w filmach.
Nasza historia wpłynęła na… historię

Charles Lindbergh
Czy wiesz, że zanim nasze opony trafiły do samochodów wykorzystywanych w kinie, przyczyniły się do wydarzeń historycznych?
W 1903 roku Horatio Nelson Jackson jako pierwsza osoba przejechał Stany Zjednoczone od jednego wybrzeża na drugie w pojeździe. Czy wiesz, czyje opony założono w jego samochodzie turystycznym Winton? Dokładnie! Opony BFGoodrich.
W 1927 roku Charles Lindbergh odbył pierwszy w historii lot transatlantycki w pojedynkę i bez przystanków. W samolocie również założono opony BFGoodrich, które miały umożliwić udany start i lądowanie.
Zarówno w kurzu unoszącym się na drogach, jak i turbulencjach w powietrzu pionierzy ci fascynowali tłumy, wyciskali łzy i poprawili rekord, którego pobicie w tamtym czasie było nie do pomyślenia.
Jesteśmy dumni, że wzięliśmy udział w tych przygodach, dostarczając bardzo wydajne, bezpieczne i skuteczne opony, na których ci bohaterowie mogli polegać.
Nasza historia jest naznaczona zwycięstwami
Oprócz tych historycznych osiągnięć podejmowaliśmy się również wielu wyzwań w ramach wyścigów samochodowych. Zaczęliśmy od tego, że jako pierwszy producent opon zdobyliśmy pięć tytułów z rzędu w wyścigu Indianapolis 500.
Wkrótce odkryliśmy w sobie pasję do brudniejszej strony wyścigów i zbudowaliśmy szacunek w dziedzinie wyścigów terenowych. Opony BFGoodrich widziały – i wygrały – wszystko: od pustyń Baja po dzikie obszary Dakaru.

Indianapolis 500, 1913

Moser G 240185
Przez wszystkie lata, w jakich uczestniczyliśmy w wyścigach drogowych i terenowych, towarzyszyły nam przeciwności, które nauczyły nas wielu ważnych rzeczy dotyczących działania opon. Nasi inżynierowie wykorzystują te wnioski w każdym produkcie udostępnianym w każdym segmencie.
Ciągła dominacja na ziemi
Gdyby się nad tym zastanowić, nie ma nic dziwnego w tym, że producent opon, który stworzył kategorię terenową, obecnie nadal dominuje na ziemi.
Od naszego pierwszego zwycięstwa w zawodach Baja 1000 w 1972 roku zdobyliśmy sporo ponad 200 mistrzostw w terenie, w tym 21 tytułów z rzędu w wyścigu Baja 1000 w latach 1986–2007 – dzięki czemu opony BFGoodrich stały się punktem odniesienia w kontekście wyścigów pustynnych rozgrywanych w Ameryce Północnej.

Ale podobnie jak każdy świetny konkurent, firma BFGoodrich zaczęła czuć potrzebę nowych wyzwań i chciała się przekonać, co jeszcze świat ma do zaoferowania.
W 2006 roku nastąpił zwrot w naszym globalnym dziedzictwie, gdyż wkroczyliśmy do mistrzostw świata World Rally Championship (WRC), pomagając Sébastienowi Loebowi w zdobywaniu tytułów przez pięć lat z rzędu oraz zapewniając Citroënowi i Fordowi zwycięstwa w mistrzostwach konstruktorów.
W krótkim czasie, jaki spędziliśmy w WRC (2006–2010), zdobyliśmy każdy tytuł, jaki był do wzięcia dla kierowców i konstruktorów. W 2007 roku marka weszła także do serii IRC, wygrywając w pierwszym roku wraz z Peugeotem.
Firma BFGoodrich bazowała na tym sukcesie i odniosła zwycięstwa w Dakarze oraz mistrzostwach świata FIA Cross Country Rally World Cup. W 2016 roku, po ośmiu zwycięstwach w Dakarze w połowie pierwszej dekady XXI wieku, firma BFGoodrich wróciła do punktu wyjścia, zapewniając zwycięstwo Peugeotowi.

Obecność marki jest nadal wyczuwalna w wielu lokalnych wyścigach, zwłaszcza w Ameryce Północnej, gdzie opony BFGoodrich dzięki swojej jakości sprawdzają się doskonale na wielu różnych nawierzchniach, w tym na ziemi, piasku, skalach i asfalcie, co dowodzi niewiarygodnej uniwersalności produktów BFGoodrich.
Współpraca z wieloma kluczowymi partnerami zapewnia nam obecność w świecie zawodów na szeroką skalę.
Co motywowało nas do podejmowania tych wszystkich wyzwań i odnoszenia sukcesów?
Pasja. Entuzjazm. Dreszczyk przygody. Fascynacja zwycięstwami. Oraz żądza przesuwania granic możliwości, co robimy od zawsze. Motywuje nas to do tworzenia innowacji i zwiększania wydajności poprzez wprowadzanie nowych i inteligentnych technologii.
Najważniejsze innowacje, jakie stworzyliśmy
Jak widać na przykładzie kilku najważniejszych innowacji, jakie udało nam się wprowadzić, fascynuje nas coś więcej niż samo przekraczanie mety na pierwszym miejscu:
- Pierwsza opona bezdętkowa do samochodów amerykańskich (1947)
- Pierwsza opona radialna na rynku amerykańskim (1965)
- Pierwsza opona run-flat (1967)
- Pierwsza opona terenowa (1976)
- Pierwsza linia opon komercyjnych / do ciężkich pojazdów ciężarowych (1996)
Poniższy film stanowi celebrację 150-lecia opon BFGoodrich.
Celebrating 150 Years of Building | BFGoodrich® Tires
Tworzone dla entuzjastów jazdy przez entuzjastów jazdy
Jeśli jesteś entuzjastą jazdy, świetnie się porozumiemy. Bo my też nim jesteśmy! Wkładamy serce w naszą pracę, ponieważ to pasja kształtuje nasze ambicje i motywuje nas do realizacji swoich marzeń.
Obiecujemy iść dalej, przesuwając granice innowacji, wygrywając w coraz większej liczbie wyścigów, tworząc silne emocje i zapewniając przypływ adrenaliny. Naszym celem jest ciągłe zaspokajanie apetytu odważnych kierowców na przygodę oraz dalsze zapisywanie się w historii dzięki naszym oponom.
Wspieramy klientów podczas wielu różnych wydarzeń odbywających się na całym świecie: od wystaw branżowych po małe, oddolne inicjatywy. Poprzez opony projektowane pod kątem wydajnej pracy w trudnych i ekstremalnych warunkach zapewniamy niespotykane możliwości na drogach oraz w terenie.
Rozwiewamy wszelkie wątpliwości co do tego, czy potrafimy poradzić sobie na drogach, w terenie, czy nad drogami, zarówno podczas zawodów, jak i codziennego życia.
A Ty? Chcesz doświadczyć dreszczyku przygody za kierownicą swojego pojazdu?

Dobierz idealną oponę
Szukaj wg pojazdu lub rozmiaru opon
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo